Corporate Governance

Organisatiestructuur

VodafoneZiggo is een joint venture van de Nederlandse divisies van Vodafone Group en Liberty Global, respectievelijk Vodafone Nederland en Ziggo. De moedermaatschappijen zijn de aandeelhouders van VodafoneZiggo en hebben een gelijkwaardig belang.

De officiële oprichting van het bedrijf vond plaats op 31 december 2016, na goedkeuring van de Europese Commissie en de ondernemingsraden van het voormalige Ziggo en Vodafone. Het bestuur van VodafoneZiggo bestaat uit de directie en de Raad van Commissarissen.

Directie

De directie ziet toe op het dagelijkse management en is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een langetermijnvisie en het formuleren van de bedrijfsstrategie.

De directie bestaat uit de CEO, CFO en acht directieleden die de volgende businessunits vertegenwoordigen:

• Strategy Insights & Integration

• Consumer Business

• Enterprise Business

• Customer Operations

• Technology

• HR

• Legal & Regulatory

• External Affairs

• Finance

De raad van commissarissen benoemt de CEO, de CFO en de CTO.

Raad van Commissarissen

De Raad van Commissarissen (RvC) adviseert en houdt toezicht op de directie. De raad bestaat uit acht leden:

• drie leden die zijn benoemd door Liberty Global

• drie leden die zijn benoemd door Vodafone Group

• twee onafhankelijke leden die zijn benoemd door de ondernemersraden van voormalig Vodafone en Ziggo

De RvC vergaderde dit jaar vijf keer en besprak diverse onderwerpen, waaronder:

• de telecomtrends

• de strategie

• de voortgang van de integratie

• het personeelsbeleid

• de financiële resultaten

• het verloop van de belangrijkste programma's

Gedrag

Het bestuur heeft zich gecommitteerd aan de Corporate Governance Code, waarin de Nederlandse overheid de regels voor goed management heeft vastgelegd. De regels zijn bedoeld om alle stakeholders van de onderneming te beschermen. VodafoneZiggo onderschrijft de regels en zorgt ervoor dat het bestuur deze dagelijks in de praktijk brengt.

Samenstelling directie

De directie bestaat uit de volgende leden:

​Jeroen Hoen​camp – CE​O​

​Jeroen werkte 18 jaar bij Vodafone Group. Tot zijn start als CEO van VodafoneZiggo was hij CEO van respectievelijk Vodafone Ireland & UK en Vodafone Nederland.​

Ritchy Drost – CFO​

Ritchy was CFO van Ziggo en werkte daarvoor 17 jaar bij Liberty Global, onder meer als CFO van de Europese divisie van Liberty Global en UPC Nederland.​​

Thomas Mulder – Executive Director Human Reso​urces

Thomas was directeur HR van Vodafone Nederland. Vanaf januari 2017 werkte hij in Londen als Global HR Director voor de grootzakelijke tak Group Enterprise. In de zomer van 2018 keerde hij terug naar Nederland​.​ Op 1 augustus 2018 volgde hij Anja Maassen van den Brink op.

​​Jo​h​n van Vianen – Executive Director Busine​ss-to-Business​

John was CEO van KPN Zakelijke Markt en lid van het Executive Committee van KPN. Onder zijn leiding integreerde IT Solutions (voorheen Getronics) met KPN.​

​​M​arcel de Groot - Executive Director Business-to-Consumer​​

Marcel was Consumer Business Unit Director van Vodafone Nederland en was dat eerder bij Vodafone Ireland. Hij begon zijn carrière bij GlaxoSmithKline.​​

​Robi​​n Clements – Executive Director Customer Operations

​Robin was 15 jaar werkzaam bij KPN in diverse operationele en commerciële rollen, zowel in de vaste en mobiele telefonie als in de internettak. Tot voor kort was hij bij Achmea Centraal Beheer en FBTO verantwoordelijk voor marketing, sales en service in de particuliere en kleinzakelijke markt.​

​Eben ​Albertyn – Executive Director Technology

Eben was Technology Director Vodafone Nederland. Voor zijn komst naar Nederland vervulde hij een aantal technische senior executive-rollen bij telecombedrijven in Afrika.​​​

Barbara J​ongerden – Executive Director Legal & Regulatory​

Barbara was Corporate Affairs & Strategy Director bij Vodafone Nederland. Ze werkte eerder bij PwC, Corporate Express (nu Staples) en Liberty Global.​​​

Marieke Dekker – Executive Director External Affairs

Marieke was Senior Vice President Corporate Affairs bij Ziggo en lid van het Corporate Affairs-team bij Li​​​berty Global. Daarvoor was zij direct​eur Public Affairs ​van ONL voor ondernemers.

​Robin Kroes – Executive Director Strategy Insights & Integration

Robin was Senior Vice President ​Strategy & Integration bij Ziggo. Vanaf 2012 was hij Vice President Strategy & Corporate Development UPC Nederland. Hij begon zijn carrière bij Chello Media.​​​​

Samenstelling Raad van Commissarissen

De Raad van Commissarissen bestaat uit de volgende leden:

Serpil Timuray (Chair)

(1969, Turks)
CCO Europe Cluster Vodafone Group Plc

Diederik Karsten (Vice Chair)

(1956, Nederlands)
Executive Vice President en Chief Commercial Officer Liberty Global

Baptiest Coopmans

(1965, Nederlands)
Svp Technology Operations Liberty Global

Charlie Bracken

(1966, Brits)
Executive Vice President en Chief Financial Officer for Liberty Global

Margherita Della Valle

(1965, Italiaans)
Chief Financial Officer Vodafone Group Plc

John Otty

(1964, Brits)
Group Financial Controller Vodafone Group Plc

Huub Willems

(1944, Nederlands)
Hoogleraar Corporate Litigation aan de Rijksuniversiteit Groningen en voormalig voorzitter van de Ondernemingskamer van het Gerechtshof in Amsterdam

Carla Mahieu

(1959, Nederlands)
Global Head Human Resources en Executive Vice President Aegon N.V.

Afgetreden in 2018:

Warren Finegold, afgetreden op 29 juni
Nick Read, afgetreden op 29 juni
Ahmed Essam, afgetreden op 31 december

De Raad van Commissarissen heeft twee  commissies (samenstelling per 31 december 2018):

• de Audit & Risk Commissie
    Margherita Della Valle (Chair), Charlie Bracken, Baptiest Coopmans en Serpil Timuary

• de Remuneratie & Nominatie Commissie
    Diederik Karsten (Chair), Serpil Timuray, Charlie Bracken en John Otty

De Raad van Commissarissen vergaderde in 2018 op 26 januari, 19 april, 17 september, 1 november en 3 december.