Vormgeven van de nieuwe organisatie

Vodafone en Ziggo gingen in 2017 samen verder als één bedrijf. Wij willen hiermee het beste van twee werelden samenbrengen voor onze klanten. Sindsdien ervaren onze klanten de voordelen van de beste vaste en mobiele diensten onder één dak. De medewerkers van de twee bedrijven werden collega's en werken nu samen aan het succes van de nieuwe organisatie.

Verandering gaat niet vanzelf. Een fusie van deze omvang is in veel gevallen niet succesvol. Daarom steken wij veel tijd in het samenbrengen van de twee bedrijven. We startten in 2017 met een ervaren Senior Leadership Team (SLT) en creëerden in 2018 belangrijke componenten van de nieuwe VodafoneZiggo-organisatie.

Nieuw organisatieontwerp

Een van de eerste keuzes was om de organisatiestructuur functioneel in te richten, zodat vanaf het begin duidelijk was waar de verantwoordelijkheden binnen VodafoneZiggo liggen. Het tienkoppige SLT werkt nauw samen met het Senior Management Team (SMT), een groep van 65 ervaren directeuren en senior managers verdeeld over 9 business units. Samen hebben het SLT en SMT de dagelijkse leiding over 7.400 interne en 3.000 externe medewerkers. Het SLT legt verantwoording af aan de Supervisory Board dat bestaat uit vertegenwoordigers van beide moederbedrijven en onafhankelijke leden.

In 2018 lag de focus voor het organisatieontwerp op 3 aspecten:

Samenvoegen van bedrijfsonderdelen

Alle organisaties die samengaan, hebben te maken met dubbele bedrijfsonderdelen en dubbele functies. In 2018 voegden wij zoveel mogelijk van deze bedrijfsonderdelen en functies samen. De meeste medewerkers kregen intern een andere baan, waardoor het aantal mensen dat VodafoneZiggo vanwege het samengaan verliet, relatief laag was. Sinds het begin van de joint venture gingen 450 medewerkers met een contract voor onbepaalde tijd uit dienst.

Harmonisatie van arbeidsvoorwaarden

Een belangrijk onderdeel van het creëren van één organisatie is het aanbieden van een arbeidsvoorwaardenpakket dat geldt voor alle medewerkers. We zetten een eerste stap met het realiseren van een nieuw, duurzaam mobiliteitsbeleid. Ook werkten we in 2018 nauw samen met de medezeggenschapsraden en de vakbond om tot een goed arbeidsvoorwaardenpakket te komen. Eind 2018 behaalden we hierin een onderhandelingsresultaat, een mijlpaal voor onze organisatie. In 2019 gaan we samen met hen verder met het uitwerken en implementeren van de cao en de bedrijfsregelingen.

Mobiliteitsbeleid stimuleert OV-gebruik

De integratie van Vodafone en Ziggo bood de kans om een modern mobiliteitsbeleid op te zetten met als uitgangspunten 'flexibel', 'slim' en 'duurzaam'. Bij de samenvoeging van de twee Utrechtse kantoren en het Amsterdamse kantoor op het Oosterdok kozen we voor een centrale locatie aan het Stationsplein in Utrecht. Hiermee willen we de reistijd zo effectief en comfortabel mogelijk maken voor het talent dat we vanuit heel Nederland aantrekken. Om gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren, kozen we niet alleen voor een OV-gericht beleid, maar gaven we de meeste medewerkers de keuze voor een eersteklas treinabonnement, inclusief vrij privégebruik voor wie de optie 'volledig OV' kiest. Dit bespaart medewerkers veel tijd omdat zij nu mobiel kunnen werken tijdens reistijd en het betekent ook dat zij vaker kunnen kiezen voor het OV in plaats van de auto. De medewerkers hadden keuze uit verschillende opties. Meer dan 51% van onze medewerkers koos voor de optie 'Volledig OV', met eersteklas vervoer op alle NS-trajecten. 4% koos de NS-Business Card Traject, een tweedeklas abonnement tussen werk en woonplaats in combinatie met een vergoeding voor de parkeerkosten bij een treinstation. Leaseauto's stellen we alleen nog beschikbaar als dat van belang is voor de functie, bijvoorbeeld voor onze Sales-organisatie.

Samenwerken

Om de VodafoneZiggo-organisatie tot een succes te maken, is intensieve samenwerking tussen teams en medewerkers cruciaal. De focus moet constant op de klant blijven en teams moeten met een snelheid opereren, waarmee wij leidend in de markt kunnen blijven. Daarom begonnen wij in 2018 op verschillende afdelingen met 'agile' werken. Om succesvol samen te werken, vinden wij het belangrijk dat collega's vaak fysiek in één ruimte bij elkaar zijn. Dat betekent we niet dat we per se minder flexibel en mobiel werken, maar dat we de beste balans zoeken tussen agile en flexibel werken.

Agile werken: betere resultaten in minder tijd

Net als vele andere organisaties besloot ook VodafoneZiggo 'agile' te gaan werken. Hierbij werken kleine multidisciplinaire teams intensief samen om binnen een korte doorlooptijd concrete producten op te leveren. Dit maakt het mogelijk om in korte tijd resultaten te boeken en continu verbeteringen te realiseren. Zo maken we onze organisatie steeds flexibeler en sneller in het aanpassen en perfectioneren van onze producten en servicebeleving. Dat is noodzakelijk als we een belangrijke speler willen blijven in onze sector. De leden van onze agile teams hebben de beschikking over verschillende 'agile studio's' in ons nieuwe centrale hoofdkantoor, waar zij samen aan projecten kunnen werken. Naast snelheid, flexibiliteit en efficiency staat plezier centraal in de agile manier van werken, wat goed aansluit bij ons streven naar 'plezier en vooruitgang met elke verbinding' voor onze medewerkers. We hebben inmiddels 43 agile teams. Daarnaast leerden 1.400 medewerkers over agile werken in zogenoemde Agile Awareness- en Super Demo-sessies.

Omdat agile werken anders is dan traditionele manier van werken, gaan we de organisatie waar nodig anders inrichten. In 2019 brengen we in kaart waar agile werken binnen VodafoneZiggo het beste bijdraagt aan de strategie en onze doelen, en waar traditionele methodes beter passen.

In 2018 voegden we onze kantoren in Eindhoven samen, verplaatsten we de kantoorwerkzaamheden van Helmond naar Nijmegen en sloten we ons kantoor in Heerhugowaard. Ook voegden we een kantoor in Amsterdam samen met twee van onze kantoren in Utrecht tot het nieuwe Central Office.

Central Office: dichtbij voor iedereen

Het nieuwe centrale hoofdkantoor van VodafoneZiggo ging op 1 oktober 2018 officieel open. De belangrijkste uitgangspunten voor het nieuwe kantoor waren om dicht bij onze klanten te zitten, op een centrale plek in Nederland, nabij het openbaar vervoer en op een inspirerende locatie. En dat is zeker gelukt. Ons kantoor ligt boven de hoofdingang van het geheel vernieuwde winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht, waar jaarlijks ruim 30 miljoen mensen passeren. Het pand staat op een steenworp afstand van het centraal station, dicht bij opstapplaatsen voor treinen, bussen, taxi's en andere soorten vervoer. Zo zitten we niet alleen dicht bij onze klanten, maar bieden we ook een inspirerende werkomgeving voor onze medewerkers én een vooruitstrevend mobiliteitsbeleid voor het woon-werkverkeer.

Het centrale hoofdkantoor telt vijf verdiepingen, heeft een oppervlakte van 15.000 vierkante meter en biedt plaats aan ruim 1.600 medewerkers. Zij hebben de beschikking over meer dan honderd vergaderzalen, een espressobar en twee restaurants. Eerder werkten zij op drie verschillende locaties in het land

We hebben het centraal hoofdkantoor ingericht volgens de laatste inzichten en technologieën op het gebied van samenwerken. Medewerkers zijn geheel mobiel en kunnen werken waar zij willen. Voor iedere activiteit heeft het gebouw de ideale werkplek. Dat kan een ruimte zijn voor een brainstorm, vergadering of klantbezoek, maar ook een stilteplek waar een collega zich in alle rust kan voorbereiden op een presentatie of bijvoorbeeld een studio voor een agile team. Natuurlijk hebben medewerkers de mogelijkheid om thuis te werken of op een andere geschikte locatie.