Volop aandacht voor e-sports

Professionele gamers, ofwel e-sporters, gaan online de strijd met elkaar aan. Zij trainen hard, volgen speciale opleidingen en zijn vaak fit als 'echte' sporters. Miljoenen kijkers over de hele wereld volgen hun verrichtingen rechtstreeks op hun beeldscherm. VodafoneZiggo investeert in e-sports, omdat het al jarenlang een van de snelstgroeiende vormen van entertainment is. Wereldwijd bedroeg de omzet van e-sports in 2018 liefst 900 miljoen dollar. In 2017 was dit nog 650 miljoen dollar. Daarnaast voelen we ons als technologiebedrijf extra verwant met deze vorm van sport. Dat dragen we graag uit door als sponsor op te treden van verschillende e-sports-organisaties.

Hoge eisen aan netwerkcapaciteit

Onze vaste netwerken beschikken over de technologie die nodig is om wedstrijden scherp, zonder vertraging en storingsvrij te spelen en te streamen. Ons 4G-netwerk is geschikt voor bijna alle bestaande games, maar schiet soms nog tekort voor de meest geavanceerde e-sports. Die doen een groot beroep op de netwerkcapaciteit en stellen hoge eisen aan de latency, de vertragingsfactor bij dataverkeer – voor veel online games geldt dat er nog geen milliseconde vertraging mag zitten in het spel. Met de aankomende introductie van 5G kan ons mobiele netwerk de vraag van e-sports wel makkelijk aan.

eBattle F1

De successen van coureur Max Verstappen zorgen in Nederland voor een ongekende populariteit van de Formule 1-sport. VodafoneZiggo gaf racefans dit jaar de kans in de cockpit van een Formule 1-bolide te kruipen en een virtuele Grand Prix te rijden. We doorkruisten het land in een opvallende eBattle-vrachtwagen met tientallen race-simulators en bezochten verschillende evenementen, zoals Koningsdag, het Bevrijdingsfestival en de Nijmeegse Vierdaagse. Tienduizenden deelnemers namen plaats in de simulatoren en waanden zich voor even Max Verstappen.

Daarnaast organiseerden we de Ziggo PRO League, waarin de twintig snelste e-coureurs van het land het tegen elkaar opnamen. Zij streden om 10.000 euro prijzengeld en voor de officiële titel van Nederlands kampioen – die eer was voor de 20-jarige Allert van der Wal.

Ajax e-sports

VodafoneZiggo is niet alleen hoofdsponsor van voetbalclub Ajax, sinds 2017 zijn we dat ook van het Ajax e-sports-team. De gamers van het virtuele Ajax 1 spelen wedstrijden en toernooien op het FIFA eBattle-platform, waarop alle grote clubs aanwezig zijn. Wereldwijd heeft FIFA liefst 20 miljoen spelers, waarvan 1,3 miljoen in Nederland. Voor het spelen van FIFA e-sports hebben zij het soort snelle en betrouwbare internetverbinding nodig, die VodafoneZiggo kan bieden. Het digitale voetbalspel vormt voor VodafoneZiggo een ideale manier om contact te maken met de moeilijk bereikbare doelgroep van millennials – de generatie die werd geboren tussen 1980 en 2000.

In 2018 organiseerden we verschillende activiteiten voor de spelers van FIFA:

• Op YouTube presenteerden we de Ziggo eBattle, waarbij elke week een e-sporter van Ajax het opnam tegen een speler van het 'echte' Ajax.

• Ziggo-klanten konden deelnemen aan het FIFA-toernooi 'Ziggo eBattle The Ultimate Clash'. De winnaar mocht een dag spelen voor het e-sport-team van Ajax op een internationaal toernooi met clubs als Manchester City, Olympique Lyon en Schalke 04.

• De Ziggo eBattle Road to Florida was een FIFA-toernooi met wekelijkse wedstrijden. De winnaar van de eerste seizoenshelft ging met Ajax (zowel het 'echte' als het e-sports-team) op trainingskamp in Florida.

We werken samen met Electronic Sports League ESL, een van de grootste e-sports-bedrijven ter wereld. ESL organiseert online toernooien voor betalend publiek en offline toernooien voor tienduizenden toeschouwers in grote hallen en stadions, waar de beste teams tegen elkaar spelen voor serieuze geldbedragen. VodafoneZiggo sponsort het bedrijf sinds begin 2018.