Internet of Things: alles met iedereen verbonden
Internet of Things (IoT) verbindt steeds meer apparaten met het internet. Hierdoor besparen bedrijven kosten, ervaren consumenten meer comfort en krijgen patiënten betere zorg. Zo kan een koffieapparaat aan de online supermarkt laten weten dat de bonen op zijn, geeft een sensor door dat een patiënt meer zuurstof nodig heeft of betaalt een klant met zijn smartphone, zonder tussenkomst van een medewerker. In Nederland maakt het IoT-netwerk van VodafoneZiggo veel van deze verbindingen mogelijk.
Slimme dijken houden onze voeten droog
Partnerships zijn belangrijk voor ons bij de ontwikkeling van IoT-oplossingen. VodafoneZiggo werkt bijvoorbeeld samen met JLD Contracting en FacilityApps aan een IoT-systeem om dijken beter te kunnen monitoren. Zo kan JLD Contracting sneller zwakke plekken ontdekken en op tijd maatregelen treffen om deze te verstevigen.
IoT biedt volop kansen voor bedrijven
De markt voor IoT groeit sterk. Het aantal machines dat IoT met elkaar verbindt, bestaat intussen al uit zo'n 50 miljard stuks wereldwijd. Naar verwachting zijn dat er 155 miljard in 2025. De meeste Nederlandse bedrijven die IoT in hun bedrijfsvoering toepassen, geven aan dat hun omzet hierdoor groeide of dat IoT bijdroeg aan substantiële kostenbesparingen. Bovendien leiden IoT-toepassingen vaak tot een betere klantervaring. Al met al genoeg redenen om IoT in de armen te sluiten. Dat besef daalt ook steeds meer in bij ondernemers. Na de grote bedrijven zien we een groeiend aantal mkb'ers dat met IoT aan de slag gaat.
Voorloper in IoT-netwerken
Vodafone is wereldwijd een van de grootste spelers op het gebied van IoT, met meer dan 74 miljoen aansluitingen. Wij ondersteunen klanten in alle bedrijfssectoren met het introduceren en ontwikkelen van IoT. Dat doen we door de internationale kennis van ons bedrijf en onze lokale partners in te zetten om een IoT-service te bieden, die perfect aansluit op de behoefte van de klant.
In 2018 investeerden we opnieuw flink in ons IoT-netwerk. We kozen voor zogenoemde Low Power Wide Area (LPWA)-netwerken, die zeer weinig energie verbruiken en ook ondergronds een goed bereik hebben, bijvoorbeeld in tunnels of achter dikke kantoormuren. Een bekend voorbeeld van zo'n netwerk is Narrow Band Internet of Things (NB-IoT), dat we landelijk ondersteunen. Dat geldt ook voor ons LTE-M-netwerk, dat een grotere bandbreedte kan gebruiken dan NB-IoT en daardoor geschikt is voor producten die gebruikmaken van spraak, zoals automatische slagbomen en 'pratende' liften. Zowel NB-IoT als LTE-M zijn onderdeel van het 5G-netwerk en bieden klanten daarmee de zekerheid van een 'futureproof' netwerk.
IoT Starter Kit helpt bedrijven op weg
Voor veel klanten zijn IoT-toepassingen helemaal nieuw. Daarom helpen wij hen op weg met de IoT Starter Kit. Hiermee kunnen zij stap voor stap een IoT-prototype bouwen, testen en aanpassen, zonder dat zij hiervoor veel technische kennis nodig hebben.
Marketingcampagne voor mkb
Een uitgebreide mediacampagne in 2018 moest middelgrote en kleine bedrijven overtuigen van de voordelen van IoT. Hierin benadrukten we dat IoT niet zozeer over 'things' gaat, maar over mensen en betere dienstverlening. Dankzij de campagne bezoeken dagelijks meer dan 500 mensen onze website over IoT. Daar vinden zij waardevolle informatie over hoe wij IoT toepassen in verschillende bedrijfssectoren en met welke partners we samenwerken. De campagne zorgde voor een duidelijke groei (8%) in het aantal mkb-klanten dat VodafoneZiggo overweegt als IoT-partner. Met deze geïnteresseerden gaan we in gesprek, onder meer tijdens speciale IoT-evenementen. Uiteindelijk hadden we met meer dan duizend klanten contact over wat IoT voor hen kan betekenen.
IoT Challenge stimuleert innovatie en samenwerking
VodafoneZiggo en tech-mediabedrijf The Next Web (TNW) organiseerden in 2018 samen de 'Vodafone TNW IoT Challenge'. Tien grote organisaties – waaronder Heineken, de Efteling en Stedin – daagden frisse, innovatieve startups uit om IoT-oplossingen voor specifieke vraagstukken te bedenken. Zoals elektriciteitsfraude tegengaan, ouderen stimuleren om meer te bewegen of wachtrijen verkorten voor pretparkattracties. Uit de 267 internationale aanmeldingen kozen de organisaties uiteindelijk tien startups met wie zij de ideeën verder ontwikkelden tot werkende producten, die zij eind november presenteerden.